Boşanmada Nafaka

NAFAKA NEDİR?

Boşanma davası sürecinde veya boşanma davası neticesinde eşlerden birinin diğer eşe veya çocuklarına verdiği maddi yardıma nafaka denir.

NAFAKA ÇEŞİTLERİ NELERDİR?

Medeni Hukuku’muzda aile ile ilgili olan yardım nafakası dışında genel olarak yoksulluk nafakası ve iştirak nafakası olmak üzere iki çeşit nafaka vardır.  Yoksulluk nafakası boşanma gerçekleştikten sonra eşe verilir. İştirak nafakası ise velayeti karşı tarafa verilmiş ise çocuk için verilir. Ancak hakim gerekli gördüğü hallerde dava devam ederken tedbir nafakasına hükmedebilir.

NAFAKA NASIL HESAPLANIR?

“Hakim nafakanın hesaplanmasında eşlerin maddi durumlarını göz önünde bulunur. Evlilik birliği içinde yaşam konforu ne ise boşanma neticesinde de o olmasına özen gösterilir. Söz konusu nafaka genelde çocuklar için öneme sahiptir. Çocuklar için verilen nafakada çocuğun okul durumu ve yaşam kalitesi göz önünde bulundurulacaktır.

NAFAKA DAVASI AÇILMASI

Boşanma davası neticesinde verilen hükümde hakim genellikle nafaka hususunu da belirler. Ancak belirlemediği durumlarda nafaka davası açılabilir. Veya hükmedilen bir nafaka varsa nafaka artırımı ya da nafaka azalımı talep edilebilir.  Buna ek olarak eşler anlaşmalı boşanma ile boşanmış iseler, boşanma protokolünde nafaka hususunda anlaşabilirler.

NAFAKA ÖDEMEME SÜRESİ VE CEZASI

Medeni Kanunu’muza göre verilen nafakalar süreli değil ancak hayat boyu da değildir. Boşanma davası sürerken devam eden nafaka hüküm verilinceye kadar; boşanmadan sonrası için hükmedilen nafaka eşin ölmesi, evlenmesi veya iş bulmasına kadar sürer.

Peki nafaka ödenmezse ne olur? Nafakayı ödemeyen eş hakkında icra yoluna gidilebilir. Ancak ödememe istikrarlı olursa 3 aylık tazyik hapsine maruz kalınır. Bu halde kişi ödeme yaparak hapisten kurtulur ancak karşılığı olarak 3 ayı hapiste geçirse dahi ödemeden kurtulamaz.

Evlilik oranı önceki yıllara göre yaklaşık %5 oranında azalmasına karşılık boşanma oranı çoğalan Konya‘da açılmış bir boşanma davanız varsa veya boşanma avukatına ihtiyacınız varsa yasal danışmanlık için randevu alınız.